ASIAKASTARINA – FAZER

Kokonaisvaltainen design-osaamisen kehittäminen Fazerin kumppanina

fazer pentagon

Fazer on 1891 perustettu ikonisten brändien talo. Yhteistyömme Fazerin kanssa alkoi 2013 ja se kattaa useita liiketoimintayksikköjä, kuten Fazer Group, Fazer Makeiset, Fazer Leipomot, Fazer Mylly ja Ruotsissa toimiva Fazer Bageri.

Yhteistyömme Fazer Makeisten kanssa alkoi vuonna 2013 Fazer LAKRITSI konseptiprojektilla ja on laajentunut vuosien aikana sisältämään strategisia toimeksiantoja, insight-lähtöistä konseptikehittämistä ja toteutusten suunnittelua.

Strategiset yhteistyöprojektit ovat koskeneet usein tulevaisuuden asiakastarpeista kumpuavaa kehitystyötä ja esimerkiksi roadmap-suunnitelmien laatimista yhdessä Fazerin tiimien kanssa. Konseptiprojekteissa olemme kehittäneet iteratiivisesti kokonaisuuksia, joilla on merkittävää arvoa eri sidosryhmille, validoiden suuntaa asiakasnäkökulmalla ketterästi eri keinoin ja suuntaa-antaen pitkin matkaa. Näiden pohjalta olemme luoneet houkuttelevia ja brändiä rakentavia ulostuloja esimerkiksi suunnittelemalla visuaalisia identiteettejä sekä uudistamalla pakkauksia tavoitteiden mukaisesti.

Suomen johtavan bränditalon konseptisuunnittelukumppanina olemme päässeet kehittämään kuluttajille rakkaita brändejä asiakaslähtöisesti. Kehitystyössä työn sisällöt ovat tietyissä tapauksissa alkaneet varhaisesta tutkimusvaiheesta ja jatkuneet tietyissä projekteissa aina brändi- ja kommunikaatiomateriaalien viimeistelyyn.

Projekteja yhdistää ylivertaisen asiakaskokemuksen luominen: Fazerin tuotteissa pakkauksen merkitys on kiistaton, koska ostopäätös tehdään usein vasta kaupan lattialla ja pakkausten on kommunikoitava sekä brändin rationaalisia että emotionaalisia ominaisuuksia. Toisaalta Fazer Candy Store -projektissa tavoitteena oli kokonaisvaltainen asiakaskokemus verkkokauppa-asioinnissa.

Yhteistyömme aikana Fazer on vahvasti rakentanut omaa konseptisuunnittelu- ja designosaamistaan, johon liittyen olemme yhdessä luoneet Fazerin designstrategian ja siihen liittyviä toimintatapoja ja työkaluja. Tavoitteena on ollut yhdenmukaistaa toimintatapoja ja tukea Fazerin designtiimin työtä sekä roolia eri tavoin.

Yhteistyö Fazerin kanssa on rakentunut molemminpuoliselle luottamukselle, yhteisille tavoitteille ja positiiviselle haastamiselle, jonka mahdollistaa asiakkaan toimialan hyvä ymmärrys. Työtavoissa on pyritty oivaltavasti hyödyntämään erilaisia ketteriä menetelmiä, jotta ymmärrys kuluttajasta olisi rikasta ja ruokkisi luovaa prosessia. Niinpä yhteistyömme on ollut sekä tuloksellista ja innostavaa että hauskaa.

”Tiiviin ja monipuolisen yhteistyön ansiosta Pentagonin porukka tuntee hyvin Fazerin brändit ja markkinat. Uusien casejen aloittaminen on siksi helppoa. Pentagonin tiimin kanssa tiivis sparraus heti briefistä lähtien tuo uutta näkökulmaa ja kehittää projektia koko sen keston ajan.”

–Heikki Savolainen, Director, Fazer Group

Yhteistyö lyhyesti

Vuodesta 2013

Kumppani strategisessa designissa, konsepti- ja pakkaussuunnittelussa

5

Uutta asiakaslähtöistä konseptia

1

Suomen ensimmäinen karkkikauppa verkossa

200+

Asiakaslähtöistä pakkausta

Tuoteportfolio-kehittämista ja roadmappejä

Tulevaisuuden kilpailukykyisen tarjooman rakentaminen ja kartoittaminen

Design- ja brändiohjeistuksia

Sekä Fazer brändin kattavat suunnitteluperiaatteet että tuotemerkkikohtaiset ohjeistukset