Ainutlaatuinen kodin sisustamisen määränpää

Pentagon Design Case study, Vepsäläinen

Vepsäläinen

Kuinka luodaan arvokkaampi ja parempi asiakaskokemus huonekalujen ja sisustussuunnittelun maailmaan?

Konseptisuunnittelu, Vähittäiskaupan suunnittelu, Tilasuunnittelu, Asiakas- & vierailijakokemussuunnittelu

Vepsäläinen on suomalainen huonekalujen ja kodin sisustamisen myymäläketju ja yksi pitkäaikaisimmista huonekaluteollisuuden yrityksistä Suomessa. Vepsäläinen myy kestäviä ja korkealaatuisia huonekaluja niin kotimaisilta kuin kansainvälisiltä suunnittelijoilta ja tuotemerkeiltä, kuten Hästens, Kartell, Artek, BoConcept ja Tempur.

Digitaalinen liiketoiminta muokkaa vähittäiskaupaa. Niinpä Vepsäläinen halusi vastata entistä paremmin nykypäivän kuluttajien odotuksiin ja toiveisiin päivittämällä palvelurakennetta ja myymäläkonseptiaan. He pyysivätkin Pentagon Designia toteuttamaan kokonaisvaltainen ja inspiroiva asiakaskokemus, joka puhuttelee sekä yksityisiä että ammattilaisasiakkaita.

Lähestymistapa

Tiimimme lähtökohta oli asiakaskokemuksen ja palvelupolkujen suunnittelu. Suunnittelun tuli vastata asiakkaiden odotuksia inspiroivasta kodin sisustusliikkeestä heti kauppaan saapumisen yhteydessä.

Teimme läheistä yhteistyötä myyntiedustajien ja yrityksen johtajien kanssa koko projektin ajan. Näin pystyimme paremmin ymmärtämään myyntirakennetta ja myymälöiden arkipäivää.

Suunnittelijamme olivat erittäin kiinnostuneita tunnistamaan myymälähenkilöstön ja asiakkaiden välisiä kohtaamisia ja kipupisteitä. Kehitimme niihin sopivia ratkaisuja, jotka helpottaisivat ja tukisivat asiointia.

Lopputulos

Vepsäläisen myymälät ovat tänä päivänä haluttu määränpää kodin sisustamiselle. Ne ovat ajattoman muotoilun markkinapaikka, jotka ilmentävä sisustamisesta saatavaa iloa ja luomisvirettä.

Tärkeä osa tätä elämystä ovat uudistettu asiakaskokemuspolku ja myymälävaiheistukset, jotka seuraavat elämyksellisen ilmapiirin ja sisustusideoiden filosofiaa. Samalla ne esittelevät tuotteiden toimivuutta ja ilmettä erilaisilla sommitteluilla.

Jotta asiakaspolku olisi mahdollisimman näkyvä, suunnittelimme myös myymälän opasteiden sekä digitaalisen ja visuaalisen itsepalveluelementtien sisällön sisäänkäyntien lähettyville.

Myymälän konseptisuunnitteluun kuului myös kumppanibrändien suunnitteluohjeistus, joka määrittelee miten ja minkä tyyppinen näkyvyys jaetaan eri tuotemerkeille rikkomatta myymälän kokonaiskonseptia.

Projektin pääpaino olikin konseptin skaalautuvuudessa. Sen huomioitiin kaikessa suunnittelussa lähtien viestinnästä aina tuotteiden esillepanoihin ja kalusteisiin. Uusi konsepti lanseerattiin Espoon lippulaivamyymälässä vuonna 2016. Onnistunut konsepti on sittemmin viety kaikkiin Vepsäläisen myymälöihin.

Verkkokauppa ei palvele kaikkien kuluttajien tarpeita. Paikan päällä koettavat tekstuurit ja inspiroivat sommitelmat ovat elintärkeitä inspiraation lähteitä sekä päätöksentekovälineitä. Ne tekevät ostamisesta suoraviivaisempaa ja kokemuksellisempaa.

Vepsäläinen detail

Vepsäläinen interior