Fazer LAKRITSI – visuaalisen perinnön uudelleenmuotoilu

FAZER MAKEISET

Fazer toi lakritsin perinteet tähän päivään vuonna 2015 lanseeratulla LAKRITSI-brändillä. Tavoitteena oli rakentaa brändille relevantti ja johdonmukainen tarjooma sekä luoda omistettavia brändielementtejä myös tulevaisuuden tuoteportfolioon. Tuoteperhettä laajennetaan jatkuvasti uusilla tuotteilla ja tuotetyypeillä.

Brändikonseptit, Graafinen suunnittelu, Visuaalinen identiteetti ja ohjeistukset, Pakkaussuunnittelu, Asiakaskokemuksen muotoilu, Konseptisuunnittelu

Fazer oli päättänyt lanseerata uuden premium-lakritsibrändin ja laajentaa sen avulla kategoriaa premium-suuntaan erityisesti Suomen markkinoilla. Fazerilla oli jo vahva historia lakritsin valmistajana, mutta tuoteportfoliota oli vaikea hallita ja olemassa olevat pienet brändit eivät kyenneet laajentumaan kattaakseen premium-tuotteille asetetut vaatimukset.

Pakkaus on lakritsikategorian tärkein media ja visuaalisuuden piti viestiä oikeaa asiaa kaikilla tasoilla, brändin sloganin ”Fine Finnish Liquorice” mukaisesti. Pentagon Designin ja Fazerin tiimin yhdessä kehittämä konsepti rakentui Fazerin perinteikkäälle lakritsiosaamiselle, mutta sen tuli mahdollistaa kategorian laajentaminen myös uusiin käyttötilanteisiin. Menestyksen kriteereiksi nostettiin hyllynäkyvyys, tunnistettavuus ja kyky rakentaa tuotekategorialle lähtökohdat ja alusta tuotevalikoiman laajennuksiin.

Lähestymistapa

Projektissa eri menetelmin kerrytetty asiakasymmärrys ohjasi vahvasti konseptisuunnittelua. Projektiin mukaan kutsutut asiantuntijat ja kaupan asiakkaan edustat olivat mukana prosessissa tuomassa näkemystä ja arvioimassa tuotettuja suunnitelmia. Tavoitteena oli ymmärtää kuluttajien nykyisiä ja piileviä tarpeita, kaupan asiakkaan näkökulma, sekä tarttua esiin nousseisiin relevantteihin muutossuuntiin.

Suunnitteluaineiston tuottaminen tutkimuksen eri vaiheissa mahdollisti vaihtoehtoisten suuntien arvioimisen, sisältäen pääviestejä, tuotevalikoimarakennevaihtoehtoja sekä visuaalisen identiteetin erilaisia suuntia. Tavoitteena oli löytää kuluttajalle houkutteleva, uskottava ja relevantti arvolupaus, joka on kaupallisesti kannattava ja täyttää myös tuotannon asettamat vaatimukset.

Fazer Lakritsin positiointi vaati uutta lähestymistapaa myös pakkauskonseptin kehitykseen. Konseptiin määriteltiin kriteerit ja ydinelementit, jotka osaltaan kommunikoivat laadusta ja Fazerin pitkästä osaamisesta lakritsin valmistajana. Tavoitteena oli luoda moderni, yksinkertainen ja tunnistettava pakkauskokonaisuus, joka pitää sisällään eri tyyppisiä tuotteita eri käyttötilanteisiin, mahdollistaa tuotteen antamisen lahjaksi sekä tuntuu erityiseltä myös itselle ostaessa.

LAKRITSI -pakkauksen visuaalinen identiteetti sai inspiraationsa perinteisesti salmiakkiin liitetystä visualisuudesta tuoden ikoniset elementit moderniin muotoon. Visuaalinen konsepti sisältää tunnistettavat kuviot ja makuprofiilien mukaan värikoodatut etikettialueet. Vahva ja yksikertainen konsepti vaati yksityiskohtien pitkälle vietyä hallintaa.

 

Lopputulos

Fazer LAKRITSI lanseerattiin kahden pussin ja kahden lahjakäyttöön suunnitellun laatikon tuotesarjana. Ensimmäisen lanseerauksen jälkeen tuoteportfolio on laajentunut Fazer LAKRITSI -brändille luotujen visuaalisten elementtien mukaisesti useiden makuvarianttien ja eri tuotetyyppien alueille.

Suunnittelun yksityiskohtiin kuului haptisen soft-touch materiaalin valinta pusseihin ja laatikoihin, joilla saatiin luotua linkki pakkauksissa olevaan pehmeään lakritsiin. Korkeaa laatua korosti myös logon metallointi ja kohokuviointi. Tuotekehitystyö ja valmistus tehdään Fazerin makeistehtaalla Lappeenrannassa, joka on nostettu pakkauksessa muiden tärkeimpien brändiviestien kanssa esiin. Pakkauksissa viestitään myös muun muassa luoduista makuprofiileista ja Fazerin lupauksesta luoda makunautintoja. Yksityiskohtana ja laatuleimana käytettiin Fazerin kukko -logoa.

Fazer LAKRITSI on palkittu monesti, mukaan lukien Vuoden Huiput kilpailun Kultahuipulla sekä Fennia Prize Winner -palkinnolla.  Vuoden Huippujen tuomaristo kiitti Fazer LAKRITSIa etenkin muotoilun strategista hyödyntämistä ja pitkäjänteistä yhteistyötä muotoilutoimiston ja yrityksen kesken.

 

pentagon fazer lakritsi

Kirkastamalla perinteikkään lakritsin brändiä syntyi kuluttajia kiinnostava kokonaiskonsepti sekä vahva visuaalinen ratkaisu pakkauksille, jotka nostavat hienon lakritsin suklaan veroiseksi herkuksi.

 

Result highlights

1400

Reaktiota yhdessä päivässä sosiaalisessa mediassa ennen lanseerausta.

5% -> 10%

Lakritsipussien myynti kaksinkertaistui. Markkinaosuus kasvoi viidestä prosentista kymmeneen.

+14%

Kasvu nuoremmassa asiakasrymässä. Segmentin arvon kasvu 14%, volyymin 15%.

Vuoden Huiput Kultahuippu/Pakkausmuotoilu: ”Klassista graafista suunnittelua parhaimmillaan. Tehdään verrattain arkisesta tuotteesta juhlava pakkauksen, grafiikan ja materiaalien avulla – lakritsit voisi viedä viinipullon sijaan tuliaisena juhliin. Hienostunut menettämättä erinomaista hyllynäkyvyyttä ja erottuvuutta. Työ asettaa suomalaiselle pakkaussuunnittelulle uusia standardeja.”

– Vuoden Huiput -tuomariston perustelut