Oululainen Jälkiuuni - pakkausuudistus niukkuudesta ammentavalle klassikolle

FAZER LEIPOMOT

Jälkiuunileipä edustaa suomalaista niukkuudesta ammentavaa kekseliäisyyttä ja ajattomuutta, joka inspiroi suunnittelutiimiämme.

Graafinen suunnittelu, Visuaalinen identiteetti ja ohjeistukset, Pakkaussuunnittelu

Oululaisen Jälkiuunileipä on aito suomalainen niukkuudesta ammentava innovaatio; jota on valmistettu Lahdessa vuodesta 1947. Leivän valmistustapa, leipomon uunin jälkilämmön hyödyntäminen, tuo sille sen tunnistettavan rakenteen ja maun. Jälkiuunileipä resonoi mainiosti ajan henkeen ja sen autenttisuus ja vaatimattomuus ovat ominaisuuksia, joita ei voisi uuteen tuotteeseen luoda.

Jälkiuuni-pakkaukset eivät viestineet niitä ominaisuuksia ja mielikuvaa, joita tuote edustaa. Tärkeitä brändiattribuutteja, joita haluttiin uudistuksessa korostaa olivat suomalainen, luotettava, terveellinen ja luonnollinen. Pakkaukset olivat myös visuaalisesti vanhentuneet, mutta tunnistettavuus haluttiin säilyttää.

Lähestymistapa

Ajatus äärimmäisen pelkistetystä leivästä, jossa on vain muutama, ymmärrettävä ainesosa ja joka viehättää sitkeydellään haluttiin tuoda osaksi pakkausvisuaalisuutta.

Leivän kaunis pinta haluttiin tuoda esille ja samalla vähentää painopinta-alaa, joka lisää myös pakkausten ekologisuutta. Jälkiuuni-tunnus suunniteltiin monikäyttöiseksi; se on helppo irrottaa taustastaan ja hyödyntää erilaisissa yhteyksissä.

Suunnittelutiimimme ideoi erilaisia vaihtoehtoisia visuaalisia suuntia, joiden pohjalta asiakkaan kanssa kävimme keskusteluja sekä teimme valintoja muutamasta pidemmälle tutkittavasta linjasta. Kuluttajatestaukseen jatkokehitettiin kaksi suuntaa, joista valikoitui brändin sekä tunnistettavuuden tavoitteita vastaava suunta.

Houkuttelevan ja Jälkiuunia oikeaan suuntaan uudistavan suunnan löydyttyä ratkaistiin varianttierottuvuuden ja -kommunikaation haasteita, esimerkiksi se kuinka tuotteen ominaisuudet näkyvät tuotteen facessa. Oululainen lanseerasi osana uudistusta uutuuksia, joiden ominaisuuksia olivat mm. uusi ohut tuotemuoto sekä kaura leivän viljana.

Lopputulos

Uudistunut Jälkiuuni edustaa ominaisuuksiltaan hienon tuotteen ja kuluttajalle relevantin brändin henkeä. Lopputuloksena päivitetyt pakkaukset ovat tunnistettavissa hyllystä värimaailmansa osalta, vaikka uudistus oli kaikilta osin varsin suuri. Jälkiuuni sai uudistuksessa selkeän ja hyllyssä erottuvan tunnuksen, joka toimii hyvin sekä pakkauksissa että muussa markkinointiviestinnässä.

Pakkausten yleisilme on selkeä ja moderni, kuitenkin tuoden Jälkiuunin värit ja päivitetyt visuaaliset elementit historiasta nykypäivään. Pakkausten takapuoleen kiinnitettiin erityistä huomiota, mitä selkiytettiin merkittävästi kommunikomaan äärimmäisen pelkistetyn tuotteen henkeä. Jälkiuuni on taas varteenotettava vaihtoehto ajattelevalle ja vaativalle kuluttajalle, joka preferoi laadukasta ja konstailematonta leipää.

Kaupallisena tavoitteena uudistukselle oli terävöittää brändin lupaus kuluttajalle ja samalla kasvattaa myyntiä sekä mahdollistaa tuotevalikoiman laajentaminen Jälkiuuni-brändin alle. Uudistuneet pakkaukset saivat positiivisen vastaanoton.

Leivän kaunis pinta haluttiin tuoda esille ja samalla vähentää painopinta-alaa, joka lisää myös pakkausten ekologisuutta. Jälkiuuni-tunnus suunniteltiin monikäyttöiseksi; se on helppo irrottaa taustastaan ja hyödyntää erilaisissa yhteyksissä.

fazer jalkiuuni