FAZER LEIPOMOT
Reissumies tuoteperheen uudet pakkaukset lanseerattiin syksyn 2018 aikana. Uudistus on otettu hyvin vastaan niin kaupan kuin kuluttajienkin keskuudessa.
Leipä on erottamaton osa suomalaisten arkea. Pitkän historian omaava jo lähes ikoninen Reissumies on ollut osa suomalaisten arkea aina vuodesta 1978 saakka. Reissumies onkin edelleen yksi markkinoiden myydyimmistä ja halutuimmista leipäbrändeistä. Jotta Reissumies pysyy kuluttajalle relevanttina ja haluttavana myös tulevaisuudessa, haluttiin sille tehdä kokonaisvaltainen brändiuudistus. Muutokseen liittyi reseptin uudistus, uudet pakkauskoot, brändikommunikaation päivittäminen, mainonnan linjan uudistaminen sekä uudistettu pakkausdesign, jota tiimimme valittiin toteuttamaan osana kokonaismuutosta.
Pakkaus on keskeisessä roolissa kaupan ympäristössä, arkileivän valinta tapahtuu ’autopilotilla’, joten hienovaraiset viestit eivät usein välity kuluttajalle. Luotettavat, tutut ja helposti tunnistettavat brändit pärjäävät hyvin kilpailussa. Tavoitteena kokonaisuudistuksella oli vahvistaa Reissumiestä kuluttajien mielessä, muistuttaa leivän hyvästä mausta sekä päivittää kokonaisuutta uutuuksilla, uusilla pakkauskoilla sekä tähän päivään päivitetyllä visuaalisuudella.
Lähestymistapa
Suunnittelimme visuaalisen suunnan, joka päivitti hyvin tunnistetun ikonin kuitenkin säilyttäen tunnistettavuuden ja brändin pidetyt elementit. Keltainen väri, pakkausmuoto ja Reissumies-hahmo olivat vahvimmat tunnistettavuustekijät, jotka säilytettiin.
Pidetty kuvitus uudistettiin hienovaraisesti, kuvittajaksi valittiin Ossi Hiekkala. Pakkauksessa olevia viestejä ja elementtejä selkeytettiin, logo uudistettiin ja valikoiman varianttilogiikkaa väreineen hienosäädettiin.
Lopputulos
Reissumies tuoteperheen uudet pakkaukset lanseerattiin syksyn 2018 aikana. Uudistus on otettu hyvin vastaan niin kaupan kuin kuluttajienkin keskuudessa.
Palautteessa parempi hyllynäkyvyys ja makuvarianttien selkeämpi erottuvuus ovat erityisesti saaneet kiitosta. Muutos näkyy myös merkittävästi kasvaneina myyntilukuina.
”Me Fazerilla olemme erittäin tyytyväisiä designtyön lopputulokseen ja yhteistyöhön Pentagon designin kanssa. Pentagonin vahva ymmärrys designin merkityksestä ja toimivuudesta myymäläympäristössä näkyy lopputuloksessa.”
– Oululaisen bränditiimi, Fazer