Pohjoismainen vihermuotoilu madaltaa puutarhanhoidon kynnystä

Kekkilä Garden

Monikäyttöiset Creative Garden -viherkalusteet tuovat iloa ja vehreyttä urbaaniin kotiin

Trendianalyysi, Tulevaisuuden ennakointi, Käyttäjätutkimus, Palvelumuotoilu, Konseptisuunnittelu, Brändikonseptit, Bränditarinankerronta, Tuotesuunnittelu, Pakkaussuunnittelu

Vuonna 1924 perustettu Kekkilä on puutarhanhoidon ja maisemasuunnittelun markkinajohtaja sekä Suomessa että Ruotsissa. Kekkilä-konserni kuluttajabrändi Kekkilä Garden oli jo jokin aikaa sitten tunnistanut mahdollisuuden kasvavassa kotipuutarhanhoidon trendissä. Suomalaisten ja ruotsalaisten piileviä tarpeita ja -haluja tutkimalla huomattiin, että yhä nuoremmat ja myös urbaanit kuluttajat kaipaavat vehreyttä ympärilleen.

Vihermuotoilun avulla Kekkilä haluaa tehdä puutarhanhoidosta mahdollisimman helposti lähestyttävää. Saimme haasteen Kekkilä Gardenilta syventyä kodin puutarhurien ydinarvoihin ja pyrkimyksiin ja konseptoida löydökset ratkaisuiksi.

Lähestymistapa

Suunnitteluprosessin lähtökohtana toimivat kuluttajien käsitykset. Yhdistimme käyttäjälähtöistä ymmärrystä ketteriin menetelmiin ja prototyyppien luomiseen eri mahdollisuuksista. Näin tunnistimme aukon sen välillä, mitä ihmiset haluisivat nähdä ja kasvattaa parvekkeellaan ja millaisia viherkalusteita markkinoilla oli tarjolla.

Ihmiset haluavat käyttää pieniä ulkotilojaan sekä nauttimiseen että syötävien kasvien ja kukkien kasvattamiseen – erityisesti katetuissa ja lasitetuissa tiloissa, joissa puutarhanhoito on mahdollista ympäri vuoden. Valitettavasti riittävän inspiroivien ja sopivien ratkaisujen puuttuminen vaikutti kuluttajien käsityksiin ja käyttäytymiseen. Suurimmat oston esteet olivat riittävien valaistusominaisuuksien puuttuminen sekä kalusteet, jotka eivät olleet modulaarisia ja monikäyttöisiä.

Lopputulos

Kekkilä Creative Garden -tuotteet antoivat muodon varmistetuille käyttäjien tarpeille. Seitsemän ainutlaatuista tuotetta toimivat yhdessä ja erikseen kodin pienemmissä tiloissa, ulkona ja sisällä.

Tuotteet ovat ympärivuotisia ja niiden suunnittelun lähtökohtana on ollut kasvien hyvinvointi – kuitenkaan elegantista, yksinkertaisesta ja toimivasta muotoiluista tinkimättä. Tuotemuotoilun lisäksi loimme brändintarinan, joka kuvaa kuinka viherkalusteet toimivat ilon lähteenä kaupunkilaisen puutarhanhoidossa.

Kaikki Creative Garden -tuotteet ovat saatavilla Kekkilän verkkokaupasta.

Huono valaistus ja modulaaristen viherkalusteiden puute havaittiin suurimpina esteinä kotipuutarhureiden ostokäyttäytymisessä. Markkinoilla jo olevat ratkaisut eivät näitä esteitä kyenneet purkamaan.

”Creative Garden -tuotteet ovat ylittäneet odotuksemme. Ennen kuin markkinointi oli edes aloitettu, tuotemyynti alkoi jo hienosti verkkokaupassamme. Myös globaalin liiketoimintamme kasvu on ollut ilahduttavaa.”

–Nina Kinnunen, Kekkilä