Visuaalinen ilme ja vierailijakokemus Ateljeelle

Loihde

Värikäs ilme tapahtumalle, jossa tulevaisuus ja teknologia kohtasivat ennennäkemättömällä tavalla.

Branding, visual identity, graphic design, font design, visitor experience concept, experience design

Loihde Ateljee on tapahtumakonsepti, jonka tarkoituksena oli luoda kohtaamispaikka eri alojen ihmisille ja yrityksille sekä tarjota uutta näkökulmaa siihen, minkälaiset keinot ja ideat voivat olla arkea lähitulevaisuudessa.

Tapahtumassa kävijöille tarjottiin tilaisuus kokea miten uusi, vuorovaikutteinen teknologia tarjoaa yllätyksellisiä mahdollisuuksia arkikokemusten elävöittämiseksi. Kuusi Helsingin keskustassa sijaitsevaa kohdetta valikoitui tapahtumaan, jokainen tarjoten eri tyyppisen kurkistuksen tulevaisuuteen. Esimerkiksi kampaajakäynti, ravintolaruokailu ja hotellivierailu olivat mukana tapahtuman aktiviteetteina. 

Ateljee-mobiilisovellus ohjasi käyttäjiä kohteesta toiseen ja toimi välineenä kokea tutut asiat lisätyn todellisuuden keinoin elävöitettynä.

Tavoitteena oli esitellä kävijöille uuden teknologian tarjoamia elämyksiä helposti lähestyttävällä tavalla ja madaltaa kynnystä keskustella siitä, miltä tulevaisuus ”tuntuu”. Tapahtuman mahdollisti Loihde Factor yhdessä useiden kumppaneiden kanssa.

Tapahtuma oli erinomainen esimerkki tulevaisuuteen kurkottavasta muotoilutyöstä, ja olemme ylpeitä siitä, että saimme yhdessä Loihteen kanssa luoda tapahtumalle visuaalisen identiteetin ja vierailijakokemuksen konseptin.

Lähestymistapa

Teknologia voi olla monelle kuin vieras kieli. Tapahtumassa uuden teknologian tarjoamia mahdollisuuksia haluttiin esitellä lähestyttävällä tavalla arkipäiväisissä tilanteissa. Visuaalisessa identiteetissä hyödynnettiin voimakkaita värejä ja muotoja, jotka saivat innoituksensa taiteista ja käsityöläisyydestä, jotta kävijöiden uteliaisuus heräisi ja jokaisen olisi helppo ryhtyä tutkimaan ja testaamaan tulevaisuuden teknologiaa.

Unlock your future” valittiin tapahtuman pääviestiksi, ja Ateljeen A-kirjan muuttui visuaaliseksi vihjeeksi, ikään kuin avaimeksi, jolla merkittiin ja avattiin eri puolilla kaupunkia sijainneet pisteet. Pisteillä kävijä pystyi Ateljeen sovelluksen avulla aktivoimaan kunkin elämyksen. Helpottamaan eri kohteiden löytämistä ja erottumista jokainen elämys sai oman värinsä, joka yhdistyi tapahtuman ilmeeseen. Yhdessä niistä muodostui kokemus- ja väripaletti, josta jokainen pystyi valitsemaan itselleen kiinnostavimmat vierailukohteet. Tästä syntyi myös inspiraatio siveltimien vetoihin, jotka näkyvät koko tapahtuman visuaalisessa ilmeessä.

Tapahtuman kehittämisessä oli mukana useita kumppaneita, mukaan lukien Stereoscope, Piotar Boa, Neubit ja Yle. Yhdessä tiiminä työskennellen pystyimme varmistamaan, että tapahtuman visuaalinen identiteetti ja vierailijakokemus toistuivat yhdenmukaisina jokaisella tapahtumapaikalla.

Lopputulos

Työn tuloksena syntyi rohkea ja värikäs identiteetti tulevaisuuteen ja teknologiaan sukeltavalle tapahtumalle. Tapahtumailme on erottuva, luova ja hauska. Ilmeen eri elementit, kuten logo, värit ja typografia otettiin käyttöön kaikissa kosketuspisteissä verkkosivuista mobiilisovellukseen ja opasteista tilabrändäykseen.

Vierailijakokemuksen ydin muodostui tapahtumalle luodun mobiilisovelluksen käytöstä. Sovelluksessa kävijä pääsi tutustumaan tapahtuman ohjelmaan ja sen avulla käynnistettiin kaikki eri elämykset. Mobiilisovelluksen toteutti Loihde Factor.

Ateljeen A-kirjain oli myös QR-koodi, joka skannattiin tapahtumasovelluksella ja siten käynnisti kullakin pisteellä teknologian mahdollistaman uuden ulottuvuuden. A-kirjain tuotiin tarroina jokaiselle tapahtumapaikalle. QR-koodin skannaamisen jälkeen sovellus ohjeisti kävijän elämyksen pariin. Sovelluksessa oli mahdollista jättää myös palautetta ja jakaa kokemus sosiaalisessa mediassa käyttäen tapahtuman hashtagia #loihdeateljee.

Tapahtumalla haluttiin herättää keskustelua tulevaisuudesta ja teknologiasta, ja luotu identiteetti jatkaa elämäänsä sosiaalisen median puolella, jossa ilmeen avainelementtejä myös käytettiin.