Blogi

Vastuullisuusmuotoilulla
sanoista tekoihin

    Blogi

Maailma muuttuu vauhdilla, ja vastuullisuus ei ole enää valinta vaan olemassaolon edellytys. EU-direktiivit kuten CSRD edellyttävät suurilta organisaatoilta aiempaa kattavampia vastuullisuustoimia ja -raportointia. Vastikkeettomat lupaukset ja korusanat eivät riitä. Samalla vastuullisuus tulee osaksi lähes kaiken kokoisia organisaatioita ja kaikkien organisaation työntekijöiden arkea ja työnkuvaa johdosta viestintään ja tuotekehityksestä hankintaketjuista vastaaviin.

Paine toiminnan vastuullisuudelle kasvaa myös asiakkaiden ja sijoittajien suunnalla. Aidosti vaikuttava ja näkyväksi tehty vastuullisuus on kilpailuetu: se houkuttaa uusia asiakkaita, sijoittajia ja työntekijöitä ja vauhdittaa uusien innovaatioiden kehittämistä.

Edelleen vastuullisuutta päädytään kuitenkin joskus tarkastelemaan ja kehittämään ydinliiketoiminnasta irrallisena, ikään kuin päälle liimattavana asiana, jolloin vastuullisuustoimien vaikutukset jäävät vähäisiksi.

Vastuullisuusmuotoilu – mitä se on ja miksi sillä on väliä?

Vastuullisuusmuotoilu yhdistää muotoilun ihmiskeskeiset ja tulevaisuutta luotaavat menetelmät vastuullisen liiketoiminnan kehittämiseen. Haasteet ja mahdollisuudet muotoillaan selkeäksi vastuullisuusstrategiaksi, innostavaksi vastuullisuustyön pelikirjaksi ja toimintaa ohjaavaksi tiekartaksi. Palvelut, tuotteet ja viestintä muotoillaan vastuullisuusstrategian mukaisiksi ja eri sidosryhmiä puhutteleviksi. Lisäksi vastuullisuusmuotoilun avulla suunnataan katse tulevaisuuteen, tunnistetaan uusia vastuullisia liiketoimintamahdollisuuksia ja toimia ja tarkastellaan niiden toteuttamis- ja markkinakelpoisuutta mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Vastuullisuusmuotoilussa yrityksen vastuullisuustyö nähdään sulautettuna yrityksen liiketoimintaan ja sen eri osa-alueisiin; vain näin vastuullisilla toimintamalleilla ja innovaatioilla luodaan kilpailuetua, joka näkyy kestävästi myös viivan alla.

Vaadittavien muutosten mittakaava ja kiireellisyys vaatii yhteistyötä yli rajojen

Vastuullisuuden edistämiseksi vaadittavien muutosten mittakaava, monimutkaisuus ja verkostomainen luonne edellyttävät yhteistyötä laajemmin kuin koskaan: kukaan ei kykene tekemään vaadittavia muutoksia yksin. Vaikuttava muutos saadaan aikaan vain luomalla uusia toiminnan ja arvonluonnin malleja yli toimiala- ja organisaatiorajojen.

Yhteistyön tarve koskee myös meitä. Toivotammekin ilolla tervetulleeksi kumppaniverkostoomme Hilp Oy:n Piritta Koiviston, vastuullisuusstrategin ja viestinnän pitkän linjan ammattilaisen. Yhteistyössä voimme tarjota aiempaa kattavamman kirjon vastuullisuusmuotoilupalveluita aina strategiasta toteutukseen asti sekä tunnistamme uusia arvonluonnin ja yhteistyön mahdollisuuksia eri toimijoiden välillä.

Missä vaiheessa vastuullisuusmatkaa organisaatiosi tai yksikkösi on? Millaisia mahdollisuuksia ja millaista kilpailuetua vastuullisuuteen tarttuminen tuo tullessaan? Miten voisimme yhdessä tehdä vastuullisuudesta innostavaa, konkreettista ja totta? Ole yhteydessä, jutellaan lisää!

P.S. Voit kuulla lisää Pirittan ajatuksia vastuullisuusmuotoilusta pian ilmestyvässä Partners in Design -podcastissa.