Helsingin kaupunginmuseon konseptipäivitys ja visio 2027

HELSINGIN KAUPUNKI

Konsepti laajentaa museon vaikuttavuutta alueellisesti, nostaa moninaisuuden keskiöön ja ottaa yhä osallistavamman otteen asiantuntijuuteen.

palvelumuotoilu, konseptisuunnittelu, tulevaisuuden ennakointi & skenaariot

Helsingin kaupunginmuseon strateginen konseptiuudistus toteutettiin tulevaisuusorientoituneesti tiiviissä yhteistyössä museon koko henkilöstön, asiakkaiden ja avainsidosryhmien kanssa.

Yhdessä määritetty Helsingin kaupunginmuseo 2027 -visio ottaa kantaa siihen, kuinka museo reagoi Helsinkiä, helsinkiläisiä, yhteiskuntaa ja museokenttää koskeviin muutoksiin ja megatrendeihin. Prosessin aikana pohdittiin, mikä on Helsingin kaupunginmuseon paikka ja tehtävät, mitkä ovat tärkeimpiä asiakasryhmiä sekä mitä pitää tehdä, kun mennään kohti uutta ja parempaa.

Päivitetty konsepti vastaa kaupungin strategisiin tarpeisiin, laajentaa museon vaikuttavuutta alueellisesti, nostaa moninaisuuden painokkaammin toiminnan keskiöön ja ottaa aiempaa osallistavamman otteen asiantuntijuuteen.

Lähestymistapa

Strategisen suunnittelun keskiössä oli konseptiuudistukseen liittyvä yhteisideointi ja laaja ajatustenvaihto niin museon sisällä kuin ulkopuolellakin. Henkilöstö tarkasteli yhteiskunnan ja toimintakentän muutoksia sekä tutki asiakkaiden tarpeita, joihin konseptin tulisi vastata. Tulevaisuuden suuntia syvennettiin ja haastettiin oraakkelikeskusteluissa, joihin kutsuttiin mukaan kulttuurialan vaikuttajia, ajattelijoita ja museon ystäviä.

Ideat ja mahdollisuudet tiivistyivät skenaariotyöskentelyyn, jossa tunnistettiin kymmenen potentiaalista tulevaisuuden roolia Helsingin kaupunginmuseolle – haastaen alalla totuttuja konventioita sekä nykyistä toimintatapaa. Skenaarioita arvioitiin ja kehitettiin sisäisissä työpajoissa. Niiden perusteella jalostettua konseptiluonnosta validoitiin ulkoisten sidosryhmien toimesta.

Laajan osallistamisen kautta luotu lopputulos ei ole pienen porukan visio tulevasta, vaan sen takana on innostunut ja sitoutunut henkilökunta, joka tulevina vuosina vie konseptia käytäntöön.

Lopputulos

Helsingin kaupunginmuseon konseptipäivitys ja visio ottavat kantaa siihen, kuinka museo reagoi muutoksiin ja uudistuu rohkeasti. Konsepti tiivistyy lauseeseen ”Kerrotaan yhdessä Helsingin tarinat”. Oleellista kiteytyksessä on dialogisuus kaupunkilaisten kanssa, asiantuntijuuden uudenlaiset muodot sekä Helsinkiin liittyvien yksilöllisten kokemusten ja tunteiden alustana toimiminen.

Prosessin aikana tehtiin selkeitä valintoja ja myös rajattiin sitä mihin ei keskitytä. Konseptin kärjet selkeyttävät tekemisen painopisteitä ja ovat sidosryhmille signaali siitä mikä Helsingin kaupunginmuseolle on tärkeää. Osana prosessia konseptin painopisteitä vietiin museon toimintasuunnitelmaan ja sitä kautta myös kaupunkilaisten ulottuville.

Uudistettu konsepti antaa vahvan selkänojan museon osaamisen kehittämiselle, tekemisen sisällöille ja tulevien vuosien painopisteille. Se vastaa myös Helsingin kaupungin strategisiin tarpeisiin, laajentaa museon vaikuttavuutta alueellisesti ja nostaa moninaisuuden tekemisen keskiöön.

Kuvat: Helsingin Kaupunki / Jussi Hellsten

Haaste

Helsinki ja helsinkiläiset muuttuvat nopeasti. Helsingin kaupunginmuseo haluaa antaa eväitä ymmärtää tätä muutosta. Museon tulee olla relevantti myös uusille helsinkiläisille ja uudelleen määrittää tekemisen muotojaan vastaamaan muuttuvia tarpeita.

Museossa oli toteutettu vuonna 2016 uusiin Aleksanterinkadun asiakastiloihin, näyttelyihin ja yleisötyöhön keskittyvä uudistus, joka on ollut monilla mittareilla tarkasteltuna menestys. Vuonna 2021 museossa tunnistettiin tarve strategian päivittämiselle, konseptin suunnan tarkastamiselle sekä konseptin laajentamiselle myös asiantuntijatyöhön.

Työssä oli tärkeää osallistaa koko henkilöstöä laajasti ja ottaa asiakkaat ja avainsidosryhmät mukaan kehittämiseen, jotta varmistetaan konseptin suuntainen muutos laajalla rintamalla.

Keskeisiksi kysymyksiksi määritettiin:

  • Mitkä ovat Helsingin kaupunginmuseon paikka ja tehtävät?
  • Mitä pitää tehdä, kun mennään kohti uutta ja parempaa?
  • Millaisia ovat museon tärkeimpien asiakasryhmien tarpeet ja toiveet?

Konsepti laajentaa museon vaikuttavuutta alueellisesti, nostaa moninaisuuden keskiöön ja ottaa yhä osallistavamman otteen asiantuntijuuteen.