Ikonisen Muurame-brändin uudistaminen

MUURAME

Brändi, jonka arvoja asiakkaatkin vaalivat.

Brändikonseptit, Graafinen suunnittelu, Digitaalinen suunnittelu, Konseptisuunnittelu, Visuaalinen identiteetti ja ohjeistukset

Suunnittelun kärjessä oli nostaa Muurame-brändi ja klassikkotuotteet nykyisten ja uusien asiakkaitten mieliin sekä kasvattaa mielikuvaa laadukkaana huonekaluvalmistajana ja suomalaisena perheyrityksenä.

Uudistuksen tavoitteena oli parantaa verkkokaupan asiakaskokemusta eri kanavissa ja brändin houkuttelevuutta monikanavaisesti sekä tuoda uudelleen esiin tunnettu suomalainen perheyritys ja klassinen huonekalubrändi. Muuramelle suunniteltiin houkutteleva ja lähestyttävä visuaalinen ilme, joka toimii digitaalisessa ympäristössä sekä parantaa brändikokemusta uudistetulla verkkosivustolla. Sivusto sisältää uudistetun verkkokauppa-alustan, inspiroivan visuaalisen identiteetin ja uuden kuvakonseptin.

Lähestymistapa

Projektin alussa Muuramen kanssa määriteltiin yhteiskehittämisen keinoin ymmärrys tavoitellusta kohderyhmästä, brändin ytimestä ja arvoista sekä mitä Muurame edustaa ja mitä se haluaa edustaa tulevaisuudessa. Konseptisuunnittelulle määriteltiin suunnitteluajurit ja tapa kommunikoida, joka ilmentyy kaikessa Muuramen toiminnassa.

Muuramen uudistetun visuaalisen ilmeen ja verkkosivuston tuli huomioida monikanavaisuuden periaatteet ja digitaalinen ympäristö. Tulevan verkkosivuston oli puhuteltava oikeaa kohderyhmää sekä otettava selkeä askel kohti rohkeampaa ja laadukkaampaa brändimielikuvaa.

Lopputulos

Muuramen uusi ilme on muuntautuva, ja se yhdistää fyysisen ja digitaalisen ympäristön keinoja ja tarpeita. Uusi ilme on erityisesti kohdennettu verkkoympäristöön, joka nostaa esiin uuden modernin Muuramen sekä klassisen ja ikonisen kalustemalliston. Brändi-ilme ammentaa Muuramen historiasta ja 50-luvun vahvasta värimaailmasta. Ilme on selkeä, moderni ja leikittelee väripaletin pääväreillä, ja tuotteiden pelkistetty muotokieli ohjaa taittoa. Verkkokaupan ja -sivuston toteuttamisesta vastasi yhteistyökumppanimme Red and Blue, joka on erikoistunut asiakaslähtöisten verkkosivustojen ja verkkokauppojen kehittämiseen ja toteuttamiseen. Valokuvakonsepti toteutettiin yhteistyössä Duotonen kanssa.

Muuramen verkkosivu inspiroi ja ehdottaa tuotteita sekä ohjaa käyttäjää helppoon ostokokemukseen, joka on huolella ja asiakaslähtöisesti rakennettu. Muuramen toiminnan ydintä ovat käyttäjäkeskeisyys, modulaarisuus, joustavuus, toiminnallisuus, ajattomuus ja rehellinen muotokieli.

Muuramen toiminnan ydintä ovat käyttäjäkeskeisyys, modulaarisuus, joustavuus, toiminnallisuus, ajattomuus ja rehellinen muotokieli.