Uniikki ja kustomoitava PET-pullosarja rakentamassa kestävää kehitystä

anora pentagon pet bottle

ANORA

Anora uskoo, että elämästä pitää nauttia, mutta ei planeettamme kustannuksella.

Konseptisuunnittelu, Teollinen muotoilu, Tuotemuotoilu

Anora haluaa olla toimialansa paras kestävän kehityksen alueella. Yksi osa Anoran kestävän kehityksen strategiaa on ajaa muutosta kohti kestävämpiä pakkauksia. Askel kohti tavoitetta oli luoda täysin uusi ja ainutlaatuinen PET-pullovalikoima.

Lähestymistapa

Anora halusi kehittää uuden PET-pullosarjan, joka ylittäisi asiakkaiden odotukset ja rikkoisi olemassa olevat ennakkoluulot, joita PET:llä on materiaalina. Haasteena on, että PET-pulloilla on edelleen huono maine kuluttajien keskuudessa – sen ympäristövaikutuksia muihin pakkausvaihtoehtoihin verrattuna ei täysin ymmärretä. Lasia pidetään myös klassisempana ja eksklusiivisempana, mikä on tuonut haasteita siirtyä käyttämään enemmän PET-pakkauksia erityisesti premium-tuotteiden osalta. Tavoitteena oli kehittää täysin uudenlainen pakkausmalli, joka tukisi Anoran tuotebrändejä ja niiden premium-statusta ja ohjaisi samalla muutosta kohti ekologisesti kestävämpiä pakkauksia.

Eri tuotekategorioiden lainalaisuudet olivat yksi avainasioista, joka tuli huomioida, kun aloitimme projektin: miten tietyt muodot osoittavat tuotteen sisällön sekä kategorian, johon se kuuluu. Käytännössä väkevä alkoholiteollisuus on siirtymässä kohti kategoriahybridejä ja eri toimijat ottavat vaikutteita toisistaan. Tämä otettiin huomioon uusien pullojen suunnittelussa, jotta ne tarjoaisivat tulevaisuudessa vapautta sen sijaan, että ne yrittäisivät pelata vain tiettyjen kategorioiden säännöillä.

Lopputulos

Varsinainen suunnittelutyö kulki piirustuspöydän kautta fyysisiin prototyyppeihin, joihin istutettiin olemassa olevat tuotebrändit ja etikettimallit. Iteroimalla ja analysoimalla ristiin eri malleja ja tuotebrändejä saatiin varmistettua, että kaikki yksityiskohdat olivat paikoillaan ja uusi PET-pullosarja täyttäisi kaikki sille asetetut kriteerit.

Ensimmäisessä vaiheessa vietiin tuotantoon kaksi täysin uutta universaalia pullomuotoa, jotka haastavat kategorian normit ja tarjoavat enemmän vapauksia kuin rajoituksia. Uusia PET-pulloja voidaan käyttää Anoran eri tuotebrändeille niin, että ne tukevat kunkin ainutlaatuista brändi-identiteettiä. Pullojen suunnittelun lähtökohtien uudelleenajattelu on mahdollistanut Anoralle ison askeleen ottamisen kohti laajempaa PET-pullojen sarjaa ja kestävämpää kehitystä. Tämä projekti osoittaa, että designista tai laadusta ei tarvitse tinkiä suunniteltaessa aidosti brändiä rakentavaa pullosarjaa materiaalista, joka on ympäristön kannalta selkeästi parempi vaihtoehto.

Uuden Anora PET-pullon CO₂-jalanjälki on 60 % pienempi kuin lasin –designista ja laadusta tinkimättä. Anoran PET-pullosarja on suunniteltu mukautumaan ja tukemaan Anoran globaalien tuotemerkkien identiteettiä.