Woodio – Materiaali-innovaatiosta kansainväliseksi sisustusbrändiksi

pentagondesign woodio

WOODIO

Jatkuva uteliaisuus materiaalikehityksen ja -tutkimuksen alueilla yhdistettynä huippusuunnitteluun on luonut Woodiosta ainutlaatuisen sisustusbrändin sekä tuonut menestystä kansainvälisillä markkinoilla.

Brändikonseptit, Graafinen suunnittelu, Digitaalinen suunnittelu, Konseptisuunnittelu, Muotoilujohtaminen, Teollinen muotoilu, Tuotemuotoilu, Pakkaussuunnittelu, Brändi- ja designstrategiat, Design DNA, Visuaalinen identiteetti ja ohjeistukset

Suunnittelutehtävämme lähtökohtana oli täysin uudenlainen puumateriaali-innovaatio. Puuhakkeesta ja hartsimaisista ainesosista valmistettu ekologinen puukomposiitti on täysin vettä ja kulutusta kestävä kierrätettävä materiaali. Eri ominaisuuksiensa ansiosta Woodion tuotteet soveltuvat myös vaativiin tiloihin, joissa puu on yllätyksellinen ja odottamaton ratkaisu materiaalivalintana.

Tavoitteenamme oli rakentaa uuden materiaalin ympärille kansainvälisesti kiinnostavia ja ennennäkemättömiä tuotteita erityisesti kosteisiin tiloihin. Ensimmäisessä vaiheessa suunnittelimme allasmalliston, ja tuoteperhettä on sittemmin laajennettu ammeella ja wc-istuimella sekä kalusteeseen integroitavalla pesualtaalla. Kaikki tuotteet on suunnattu kuluttajille ja sisustusalan ammattilaisille niin kotien kuin julkisten tilojen tarpeisiin.

Tuotteet ovat saaneet laajalti kansainvälistä huomiota, ja Woodiolle on myönnetty German Design Award -palkinto 2021 sekä Design Plus Award -palkinto 2023.

Lähestymistapa

Tiimimme keskeinen lähtökohta suunnitteluprosessissa oli puukomposiitin erityinen ulkonäkö ja sen parhaiden ominaisuuksien esilletuominen kaikissa tulevissa tuotteissa. Lisäksi uuden materiaalin tuotantotekniikkaa kehitettiin sujuvan ja laadukkaan tuotantoprosessin varmistamiseksi. Puukomposiitti ja hartsi on mahdollista värjätä valmistusprosessin aikana, jonka mahdollisuuksia tutkittiin osana tuotekehitystä. Konseptisuunnittelun jälkeen määritimme ensimmäisen lanseerattavan malliston laajuuden ja tuotetyypit, joiden pohjalle yksittäiset allasmallit suunniteltiin.

Tuotekehityksen aikana suunnittelutiimimme työskenteli myös Woodion brändin ja visuaalisen identiteetin rakentamisessa. Mallistolle suunniteltiin myös brändiviestiä tukevat ja altaita suojaavat pakkaukset asennusohjeineen.

Lopputulos

Konseptisuunnitteluvaiheen tuloksena syntyi tulevan allasmalliston kattotason muotokieli ja kaikille tuleville tuotteille yhtenäinen design-DNA. Woodion allasmallisto on jaettu muotokieleltään kahteen kategoriaan: pyöreälinjaiseen SOFT- ja kulmikkaaseen CUBE-mallistoon. Tuoteportfoliota myöhemmin täydentäneille ammeelle ja wc-istuimelle luotiin muotokieli, joka on yhdistettävissä molempiin allasmallistoihin.

Ilmeikäs ekologinen puukomposiitti on pääosassa kaikissa tuotteissa. Puu tulee kauniisti esille altaiden pinnoilta, ja moderni ja minimalistinen muotokieli mukailee materiaalin luonnollisuutta. Kaikkia tuotteita on saatavilla eri väreissä. Malliston tuotteet sopivat niin koteihin kuin julkisiin tiloihin. Vakiomalliston lisäksi toteutamme yhteistyössä myös räätälöityjä tuotekehitysprojekteja.

 

pentagondesign_woodio_basins

pentagondesign_woodio_basins

Ilmeikäs ekologinen puukomposiitti on pääosassa kaikissa tuotteissa. Puu tulee kauniisti esille altaiden pinnoilta ja moderni ja minimalistinen muotokieli mukailee materiaalin luonnollisuutta.

”Palaute tuotteistosta ja brändistä on ollut uskomattoman hyvää, positiivista ja innostunutta.”

– Petro Lahtinen, CEO, Woodio

Woodio amme pentagon