Blogi

Muotoilu on
kestävyyslaji

blogi pentagon
    Blogi

Kasvu, menestys tai hyvinvointi syntyvät vain harvoin yksin. Yksin tekemisen sijaan kumppanuus ja pitkäjänteinen yhdessä tekeminen mahdollistavat uusien näkökulmien, osallisuuden ja ymmärryksen syntymisen sekä kumppanin syvällisen tuntemisen.

Pitkät yhteistyökumppanuudet kuvastavat leimallisesti Pentagon Designin toimintatapaa. Monet asiakkuuksistamme ovatkin kehittyneet vuosien varrella muotoilun alalla poikkeuksellisen pitkiksi kumppanuuksiksi.

Tiesitkö esimerkiksi, että yhteistyömme Fiskarsin kanssa alkoi jo 2000-luvun alkuvuosina ja jatkuu edelleen? Tai että olemme toimineet muotoilukumppanina Helsingin kaupungille vuodesta 2012 alkaen? Yhteistyömme Fazerin kanssa alkoi vuonna 2013, ja myös Orthexin kanssa kumppanuutemme on kestänyt lähes kahden vuosikymmenen ajan.

Pitkästä muotoilukumppanuudesta syntyy yksittäiset projektit ylittävä ymmärrys muun muassa asiakasorganisaatioidemme sisäisestä muutoksesta ja erottautumisesta markkinoilla. Muotoilun kumppanina voimme myös tuoda asiakkaillemme koko osaamisemme aina strategisesta ajattelusta viimeisteltyyn toteutukseen.

Kun yhteistyötä tehdään pitkäjänteisesti, tiimimme hitsautuu osaksi asiakasorganisaation kehittämistä myös henkilökohtaisella tasolla. Tiedämme kokemuksesta, että parhaat tulokset syntyvät paitsi pitkäjänteisen, myös mutkattoman yhteistyön avulla. Arvostamme avointa keskustelua, luottamuksellista suhdetta ja seuraavien askelten määrittelyä yhdessä.

Tulevaisuuden kaupunki muotoillaan yhdessä

Helsingin kaupunki päätti World Design Capital -vuonna 2012 hyödyntää muotoilua kaupungin kehittämisessä. Olemme toimineet Helsingin kaupungin muotoilukumppanina alusta alkaen.

Vuosien aikana olemme tuoneet muotoiluajattelua kaikille kaupungin toimialoille kasvatuksesta ja koulutuksesta kulttuuriin ja vapaa-aikaan sekä sosiaali- ja terveyspalveluista kaupunkiympäristöön. Olemme suunnitelleet yhdessä kaupungin ja kaupunkilaisten kanssa sekä tärkeitä palveluita että toimivampaa ja viihtyisämpää kaupunkiympäristöä.

Olemme muun muassa toteuttaneet Helsingin yöajan toimintojen yhteiskehittämistä sekä kehittäneet ja toteuttaneet osallistavaa budjetointia OmaStadi-palveluksi. Yhteisen matkan varrella ovat tulleet tutuksi myös niin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialan kehittäminen, Kalasataman kaupunginosan aluebrändin ja visuaalisen identiteetin suunnittelu kuin Helsingin leikkipuistojenkin kehittäminen. Näistä jälkimmäinen yhteistyö palkittiin Vuoden Huiput -kilpailussa vuonna 2022.

Suomi kansainvälistyy ja monimuotoistuu tulevaisuudessa entisestään, ja haluamme olla luomassa yhdenvertaisia ja saavutettavia kaupunkeja kaikille.

pentagon koto helsinki

Keskiössä ylivertainen asiakaskokemus

Yhteistyömme Fazerin kanssa on kestänyt lähes yhtä pitkään kuin Helsingin kaupungin kanssa. Olemme pitkän konseptisuunnittelukumppanuuden aikana kehittäneet Fazerille monia kuluttajille rakkaita brändejä, kuten Geisha, Reissumies, Marianne ja Domino. Useiden Fazerin liiketoimintayksiköiden kanssa toteutetut yhteistyöt ovat sisältäneet myös muun muassa Suomen ensimmäisen verkossa toimivan karkkikaupan, tuoteportfolioiden kehittämistä sekä Fazer-brändin suunnitteluperiaatteet ja tuotemerkkikohtaiset ohjeistukset. Työ on usein jatkunut varhaisesta tutkimusvaiheesta brändi- ja viestintämateriaalien toteutukseen.

Yhteistyö Fazerin kanssa on rakentunut molemminpuoliselle luottamukselle, yhteisille tavoitteille ja positiiviselle haastamiselle. Asiakkaan omin sanoin: ”Arvostamme Pentagon Designin kumppanuutta. Erinomaisen pakkaussuunnittelun ja brändiuudistusten toteuttamisen lisäksi toimisto on vuosien varrella auttanut meitä myös kasvattamaan kilpailukykyämme.”

Parhaat tulokset syntyvät asiakkaan toimialan pitkäjänteisestä syvällisestä ymmärryksestä. Asiakkaan kokemus on meille Pentagon Designilla ensiarvoisen tärkeää. Miten voisimme auttaa sinun organisaatiotasi kehittymään – strategisesti, pitkäjänteisesti, yhdessä?

fazer

 

 

Blogi on osa neljän blogitekstin sarjaa, joka avaa Pentagon Designin näkökulmia kestävän tulevaisuuden muotoiluun ja toiminnan kolmea peruspilaria: Future Growth, Future Happiness ja Design Partnership.