Woodio – Materiaali-innovaation muotoilu haluttavaksi brändiksi ja tuotteistoksi

pentagondesign woodio

WOODIO

Jatkuva uteliaisuus materiaalikehityksen ja -tutkimuksen alueilla yhdistettynä huippusuunnitteluun on luonut Woodiosta ainutlaatuisen sisustusbrändin sekä menestystä kansainvälisillä markkinoilla.

Brändikonseptit, Graafinen suunnittelu, Digitaalinen suunnittelu, Konseptisuunnittelu, Muotoilujohtaminen, Teollinen muotoilu, Tuotemuotoilu, Pakkaussuunnittelu, Brändi- ja designstrategiat, Design DNA, Visuaalinen identiteetti ja ohjeistukset

Suunnittelutehtävämme lähtökohtana oli täysin uudenlainen puumateriaali-innovaatio. Puuhakkeesta ja hartsimaisista ainesosista valmistettu ekologinen puukomposiitti on täysin vettä ja kulutusta kestävä kierrätettävä materiaali. Eri ominaisuuksiensa ansiosta Woodion tuotteet soveltuvat myös vaativiin tiloihin, joissa puu on yllätyksellinen ja odottamaton ratkaisu materiaalivalintana.

Tavoitteenamme oli rakentaa uuden materiaalin ympärille kansainvälisesti kiinnostavia ja ennennäkemättömiä tuotteita erityisesti kosteiden tilojen tuotteiksi. Ensimmäiseksi suunnittelimme allasmalliston, joka oli suunnattu kuluttajille ja sisustusalan ammattilaisille niin kotien kuin julkisten tilojen tarpeisiin. Samalla suunnittelutiimimme myös kartoitti, mitä muita tulevaisuuden mahdollisuuksia uusi materiaali voisi tarjota sisustustuotteiden kategoriassa.

Lähestymistapa

Tiimimme keskeinen lähtökohta suunnitteluprosessissa oli puukomposiitin erityinen ulkonäkö ja sen parhaiden ominaisuuksien esilletuominen kaikissa tulevissa tuotteissa. Lisäksi uuden materiaalin tuotantotekniikkaa kehitettiin sujuvan ja laadukkaan tuotantoprosessin varmistamiseksi. Puukomposiitti ja hartsi on mahdollista värjätä valmistusprosessin aikana, jonka mahdollisuuksia tutkittiin osana tuotekehitystä. Konseptisuunnittelun jälkeen määritimme ensimmäisen lanseerattavan malliston laajuuden ja tuotetyypit, joiden pohjalle yksittäiset allasmallit suunniteltiin.

Tuotekehityksen aikana suunnittelutiimimme työskenteli myös Woodion brändin ja visuaalisen identiteetin rakentamisessa. Identiteetin ydinelementtien lisäksi suunnittelimme brändille omat perussovellukset kuten käyntikortit, dokumenttien sähköiset pohjat ja uudet verkkosivut. Mallistolle suunniteltiin myös brändiviestiä tukevat ja altaita suojaavat pakkaukset asennusohjeineen.

Lopputulos

Konseptisuunnitteluvaiheen tuloksena syntyi tulevan allasmalliston kattotason muotokieli ja kaikille tuleville tuotteille yhtenäinen design-DNA. Woodion allasmallisto on jaettu muotokieleltään kahteen kategoriaan: SOFT ja CUBE. SOFT-kokoelma koostuu pyöreälinjaisista pesualtaista, kun taas CUBE-malliston muotokieli on kulmikasta.

Ilmeikäs ekologinen puukomposiitti on pääosassa kaikissa tuotteissa. Puu tulee kauniisti esille altaiden pinnoilta ja moderni ja minimalistinen muotokieli mukailee materiaalin luonnollisuutta. Erilaiset altaan mallit mahdollistavat myös sopivien tuotteiden valinnan niin koteihin kuin julkisiin tiloihin. Kaikki pesualtaat ovat saatavissa eri väreissä matta tai kiiltävällä pintaviimeistelyllä. Tulevaisuuden Woodio-tuotteita ovat mm. sisustuspaneelit, kylpyamme ja wc-istuin.

 

pentagondesign_woodio_basins

pentagondesign_woodio_basins

Ilmeikäs ekologinen puukomposiitti on pääosassa kaikissa tuotteissa. Puu tulee kauniisti esille altaiden pinnoilta ja moderni ja minimalistinen muotokieli mukailee materiaalin luonnollisuutta.

”Palaute tuotteistosta ja brändistä on ollut uskomattoman hyvää, positiivista ja innostunutta.”

– Petro Lahtinen, CEO, Woodio

pentagondesign_woodio_basins

pentagondesign_woodio_basins

pentagondesign_woodio_basins